Sok z buraka – siła i zdrowie z natury

Dieta

Buraki — pękate, mocno czerwone, o intensywnym zapachu, a przy tym tanie i łatwo dostępne. Kochamy je za niepowtarzalny smak i różnorodność dań, które można z nich przygotować. Wiemy, że drzemie w nich siła zdrowia, ale żeby ją wydobyć, trzeba także wiedzieć, jak to zrobić. Sok z buraka to prawdziwa bomba witaminowa o wzmacniającym i antyoksydacyjnym działaniu. Przygotowanie go we własnej kuchni nie wymaga specjalnych zdolności, czy urządzeń, dlatego warto pokusić się o wykonanie go samodzielnie.

Właściwości soku z buraków

Zawarte w burakach barwniki betalinowe, dzięki którym warzywa są tak intensywnie czerwone, posiadają przede wszystkim silne działanie przeciwutleniające. W praktyce oznacza to, że porcja soku z buraków pozwala na wydalenie z organizmu nadmiaru wolnych rodników oraz toksyn.

W 100 gramowej porcji buraków znajduje się aż 10 proc. dziennego zapotrzebowania na żelazo i 27 proc. zapotrzebowania na kwas foliowy. Zatem po czerwony napój powinny sięgać osoby cierpiące na anemię, a także kobiety planujące potomstwo i będące w ciąży. Azotany zawarte w soku stymulują pracę mózgu, a konkretnie wpływają na ukrwienie płata czołowego, który jest odpowiedzialny za koncentrację, zdolność zapamiętywania czy logiczne myślenie. Obniżenie nadprodukcji wolnych rodników przez regularne spożywanie buraczanego soku ma wpływ także na płodność u mężczyzn. Ponadto wcześniej wspomniane azotany są przekształcane w organizmie na azotyny, a te finalnie na tlenek azotu, który jest odpowiedzialny za pracę mięśni. Udowodniono, że sok z buraka może podnieść wydajność mięśni aż o 15 proc., a dodatkowo ma zbawienne działanie na proces regeneracji czy minimalizacji odczuć bólowych.
To nie wszystkie zalety, bowiem zawarte w burakach azotany zmniejszają ciśnienie, działają przeciwzapalnie, a także są orężem w walce z nowotworami. Liczne badania dowodzą, że burak działa destrukcyjnie na komórki nowotworowe, w szczególności oddziałuje na raka wątroby, płuc, prostaty i sutka.

Doskonały sok z buraków

Chcąc przygotować prozdrowotny sok z buraków, należy wybrać dorodne i zdrowe okazy. Idealnie, jeśli po przekrojeniu ukaże się ciemny miąższ. Obrane buraki można umieścić w sokowirówce, a po uzyskaniu soku i jego doprawieniu np. natką pietruszki należy go niezwłocznie wypić. Miłośnikom kiszonek przypadnie do gustu sok z kiszonych buraków. W szklanym lub kamionkowym naczyniu należy umieścić pokrojone na kawałki buraki i cząstki czosnku. Można dodać liść laurowy, majeranek i pieprz. Całość zalewa się wystudzoną wodą z solą (1 litr wody i 1 łyżka soli kamiennej). Całość jest gotowa do picia po upływie 4 dni.

Niezależnie od tego, czy wybierzemy sok z kiszonych buraków, czy świeży sok z buraków nasz organizm odwdzięczy się nam doskonałą kondycją, ładnym wyglądem i przede wszystkim zdrowiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *