Tryptofan – właściwości, skutki nadmiaru i niedoboru, występowanie

Sport

Występuje szereg aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczone wraz z pożywieniem, albowiem nie są wytwarzane przez organizm. Jednym z nich jest tryptofan. Godne polecenia jest przyjrzenie się jego właściwościom, skutkom nadmiaru i niedoboru, a także źródłom występowania.

Właściwości

Tryptofan jest niezwykle cenny dla organizmu człowieka, ponieważ:

  • uczestniczy w produkcji melatoniny, a więc hormonu, który odpowiada za dobowy rytm organizmu,
  • współuczestniczy w produkcji serotoniny, która jest określana jako hormon szczęścia,
  • ogranicza napięcie i nadpobudliwość,
  • reguluje nastrój,
  • bierze udział w biosyntezie witaminy PP, a także witaminy B6,
  • pomaga zredukować tkankę tłuszczową,
  • wpływa na laktację,
  • uczestniczy w procesie rozmnażania,
  • przyczynia się do syntezy rodopsyny, która jest światłoczułym barwnikiem, dzięki któremu jest możliwe widzenie po zmierzchu,
  • produkuje kinureinę, która jest chemicznym filtrem UV wytwarzanym w gałce ocznej,
  • reguluje metabolizm oraz przemianę materii węglowodanów,
  • wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego poprzez regulację poziomu neuroprzekaźników: dopaminy, noradrenaliny oraz β-endorfiny,
  • wspomaga funkcjonowanie układu immunologicznego.

Skutki nadmiaru i niedoboru

Nadmiar

Zbyt duża ilość tryptofanu w organizmie najczęściej jest spowodowana nadużywaniem suplementacji i objawia się:

  • wymiotami oraz nudnościami, które wynikają z podrażnienia ścian żołądka,
  • sennością,
  • bólami głowy,
  • nieprawidłową koordynacją ruchową,
  • suchością w ustach,
  • problemami z widzeniem, które mogą przejawiać się zamgleniem obrazu,
  • w skrajnych przypadkach uszkodzeniem układu moczowego, a nawet nowotworem dotyczącym pęcherza moczowego.

Niedobór

Niedobór tryptofanu może doprowadzić do:

  • wahań nastroju,
  • anemii,
  • zahamowania wzrostu,
  • nadmiernego wychłodzenia organizmu,
  • wypadania włosów,
  • spadku poziomu białka we krwi,
  • nadmiernego stwardnienia skóry,
  • stłuszczenia wątroby,
  • okołorogówkowego wzrastania naczyń,
  • degeneracji mięśni gładkich,
  • degeneracji kanalików nasiennych u mężczyzn,
  • zastopowania laktacji.

Występowanie

Tryptofan znajduje się przede wszystkim w produktach bogatych w białko, a więc m.in. w:

  • rybach,
  • chudym mięsie,
  • białym oraz żółtym serze,
  • mleku,
  • nasionach roślin strączkowych,
  • produktach sojowych,
  • jajach,
  • pestkach dyni.

Zawartość

Zawartość tryptofanu w wybranych produktach przedstawia się następująco:

  • Biała fasola gotowana 115 mg/100 g
  • Cielęcina 415 mg/100 g
  • Jajko 167 mg/100 g
  • Otręby owsiane 335 mg/100 g
  • Pestki dyni 576 mg/100 g
  • Pierś z kurczaka 404 mg/100 g
  • Ser mozzarella 571 mg/100 g
  • Tuńczyk 335 mg/100 g
  • Ziarna soi 575 mg/100 g

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *