Soczewica – właściwości

Dieta

Soczewica jest bogata we właściwości odżywcze. Przede wszystkim wyróżnia się dużą ilością białka, które może być dobrym zamiennikiem białka zwierzęcego. Jest również źródłem potasu oraz kwasu foliowego. Wykazano również, że w soczewicy znajdują się taniny – związki, które pomagają chronić organizm przed nowotworami, między innymi przez spowalnianie tempa podziału komórek nowotworowych.

Soczewica – rodzaje

  • soczewica czerwona – jest najpopularniejsza, łatwo się rozgotowuje, dlatego często staje się składnikiem zup. Nie wymaga wcześniejszego namaczania, więc przygotowuje się ją stosunkowo szybko.
  • soczewica brązowa – charakteryzuje się specyficznym smakiem, często doceniają ją wegetarianie, robiąc z niej pasztety czy pieczywa. Może być również używana do wyrabiania kotletów mielonych czy przygotowania gulaszu.
  • soczewica zielona – ma bardzo delikatny smak, po ugotowaniu nie rozpada się, lecz zachowuje sypkość. Nadaje się do przygotowania na jej bazie past kanapkowych lub farszu do pierogów czy krokietów. Tworzy ciekawą kompozycję z sałatkami.
  • soczewica żółta – podobnie jak zielona, jest bardzo delikatna w smaku. Z czerwoną soczewicą natomiast łączy ją fakt, że łatwo rozpada się po ugotowaniu, więc również będzie dobrym składnikiem zup.
  • soczewica czarna – wyglądem przypomina kawior. Będzie dobra do zup oraz pikantnych przekąsek.

Soczewica – właściwości

Soczewica zawiera mało sodu, lecz bardzo dużo potasu – aż 369 mg na 100 g ugotowanych ziaren. Dzięki zawartości potasu zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Zawiera dużo błonnika – prawie 8 mg/100 g, co sprzyja redukcji złego cholesterolu we krwi. Naukowcy twierdzą, że soczewica może nie tylko zmniejszyć ciśnienie krwi, ale też zminimalizować ryzyko rozwoju miażdżycy, a także chorób układu krążenia, takich jak udar mózgu czy zawał serca.

Soczewica może pomóc w leczeniu anemii, czyli niedokrwistości – zarówno wtedy, gdy jest ona konsekwencją niedoboru żelaza, jak i kwasu foliowego i witaminy B12.

Soczewica a odchudzanie

Gotowana soczewica w 100 g zawiera 116 kalorii. Może to się wydawać dużo, ale trzeba pamiętać, że ma mało tłuszczu o dużo błonnika pokarmowego, dzięki czemu daje uczucie sytości na długi czas. Soczewica jest też bogata w kwas foliowy oraz witaminy z grupy B, które regulują funkcjonowanie układu nerwowego, który musi działać prawidłowo, jeśli myśli się o odchudzaniu. Dobrą wiadomością dla cukrzyków jest to, że soczewica ma niski indeks glikemiczny. Najmniejszy ma zielona (IG=25), potem czerwona (IG=30), a największy żółta (IG=35).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *