Komosa ryżowa i jej właściwości

Dieta

W obecnych czasach coraz większa liczba osób stawia na zdrowe odżywianie, sięgając bardzo często po produkty określane mianem super food. Oczywiście lista tych produktów jest dosyć długa, jednak warto wiedzieć o tym, iż jednym z najpopularniejszych produktów jest komosa ryżowa, która wykazuje szereg cennych dla zdrowia właściwości leczniczych. Komosa ryżowa to bardzo dobre źródło białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, flawonoidów oraz saponin, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dlaczego jednak warto włączyć do codziennej diety wspomniany produkt? Jakie cenne dla zdrowia właściwości płyną ze spożycia komosy?

Źródło pełnowartościowego białka

Białko to bardzo ważny element naszej codziennej diety, jednak największe jego ilości znajdują się w produktach odzwierzęcych. Z tego też względu osoby, które przebywają na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, muszą poszukiwać innych źródeł tego składnika. Gdzie jednak można znaleźć wspomniany składnik odżywczy? Najlepszym źródłem jest właśnie komosa ryżowa, ponieważ znajdujące się w niej białko zawiera wszystkie najważniejsze aminokwasy egzogenne. Z tego też względu komosa ryżowa stanowi świetną alternatywę dla białka zwierzęcego, ale tylko w sytuacji, gdy dana osoba przebywa na bezmięsnej diecie.

Komosa ryżowa w walce z miażdżycą i nowotworami

Z badań przeprowadzonych jakiś czas temu w Krakowie wynika, iż substancje wchodzące w skład komosy ryżowej mogą wykazywać właściwości antynowotworowe. Zarówno wyciągi z liści, jak i z nasion i kiełków komosy mogą zahamować rozwój niektórych nowotworów, dlatego też osoby znajdujące się w grupie ryzyka powinny sięgać po komosę ryżową tak często, jak to tylko możliwe. Warto również wiedzieć o tym, iż komosa ryżowa bogata jest nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, dlatego też jej spożycie pomaga zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi, zapobiegając tym samym rozwojowi miażdżycy.

Komosa a celiakia

W dzisiejszych czasach coraz większa liczba osób przechodzi na dietę bezglutenową, nie tylko z uwagi na panującą akurat modę na taką dietę, ale również ze względu na celiakię, czyli chorobę, która wyklucza spożycie glutenu. Jakiś czas temu zasugerowano, że komosa ryżowa może zaszkodzić osobom cierpiącym na celiakię, jednak przeprowadzone wówczas liczne badania nie potwierdziły tej teorii. Osoby zmagające się z celiakią mogą raz na jakiś czas sięgnąć po komosę ryżową, pamiętając jednak o tym, aby nie przekroczyć zalecanej dziennej dawki do spożycia wynoszącej około 50 g. Zbyt duże ilości mogą bowiem zaszkodzić, dlatego też warto pilnować powyższego limitu, nie przekraczając go.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *